artykuły,  pilates,  taniec

ODDECH cz. 1

oddech

Kwestia oddechu zawsze była dla mnie zastanawiająca. Osoby zaczynające swoją przygodę z Pilatesem najczęściej skarżą się, że nie potrafią skoordynować oddechu z ruchem oraz, że naturalnie oddychają odwrotnie.

W ciągu dnia nasz oddech wymuszają różne emocje oraz wysiłek fizyczny, który podejmujemy. Oddech staje się wtedy płytki, gwałtowny – “zapiera nam dech w piersiach”. Gdy pozostajemy w spoczynku nasz oddech staje się dużo spokojniejszy, wolny. Jak się okazuje większość ludzi nie korzysta z pełnych możliwości aparatu oddechowego, który jest zależny od układu nerwowego i naszej budowy fizycznej.

Każda żywa komórka pobiera tlen i wydala go w postaci dwutlenku węgla. Już po około 3-4 minutach od momentu odcięcia dopływu krwi do mózgu powstają nieodwracalne zmiany, choć zmniejszenie nasycenia krwi tlenem powoduje zmniejszoną wydajność komórek mózgowych dużo wcześniej.

Zdrowe płuca są w stanie pomieścić aż 4 litry powietrza. Przy wydechu w płucach pozostaje ok 0,5 litra powietrza, którego nie jesteśmy w stanie się pozbyć nawet podczas świadomego wysiłku.

W stanie spoczynku człowiek najczęściej nie wykorzystuje tych możliwości. Wdychamy i wydychamy zaledwie ok. 0,5 litra powietrza i to nam wystarcza. Ale – niewielkie zwiększenie oddechu jest w stanie znacznie ulepszyć wszystkie procesy oksydacyjne i ogólny metabolizm.

Spróbuj kiedyś wykorzystać tą wiedzę w sytuacji stresowej, gdy czujesz, że Twoje mięśnie karku się napinają lub z nerwów zaczyna “kłuć w żołądku”. Uspokojony i wydłużony oddech jest w stanie znacznie nas uspokoić i wyciszyć stresowe dolegliwości.

Najlepszym sposobem na poprawienie oddychania jest używanie całego aparatu oddechowego.

W samych płucach nie ma mięśni. Mięśniami, za pomocą których oddychamy są:

  • górne mięśnie klatki piersiowej połączone z karkiem
  • mięśnie międzyżebrowe
  • mięsień przepony

oddech

Cel jest taki, że przy wdechu powietrze wchodzi do płuc, a przy wydechu opuszcza je. Wzrost objętości można spowodować ruchem klatki piersiowej (przód, tył i na boki) lub ruchem przepony (góra, dół). Wszystkich możliwych form oddychania używamy w sytuacji przyspieszenia oddechu.

Przepona 

Przyczepia się do kręgów lędźwiowych oraz do wewnętrznej powierzchni klatki piersiowej.

Przy wdechu powłoka przepony jest przyciągana w kierunku kręgów lędźwiowych, jej wygięcie się zmniejsza, płaty płuc opadają – ich pojemność się zwiększa.

Przy wydechu mięśnie rozluźniają się, przepona wraca do poprzedniej pozycji.

Mięśnie klatki piersiowej i żeber odpowiadają ruchem na ruch przepony

Klatka piersiowa

Przy wdechu mostek oraz żebra poruszają się do przodu i do góry. Mięśnie wykonujące ten ruch ciągn kręgi szyjne do przodu.

Ruch dolnych żeber, które nie są połączone z mostkiem powoduje większe poszerzenie objętości płuc niż ruch górnych żeber przyczepionych do mostka.

W górnej części klatki piersiowej płuca są wąskie i płaskie, ruch żeber przy dużym wysiłku mięśni jest dość ograniczony.

 

Wspólna praca polega na tym, że gdy klatka piersiowa rozszerza się aby umożliwić wdech, przepona opuszcza się i spłaszcza

 

Aby lepiej uświadomić sobie działanie mięśni oddechowych można spróbować oddychać odwrotnie, tzn. zwiększyć objętość brzucha podczas wydechu 🙂

Zwierzęta, które w ten sposób oddychają mają głośniejszy “ryk”. Człowiek oddycha odwrotnie przy każdym gwałtownym i nagłym ruchu, nawet jeśli nie zdaje sobie z tego sprawy.

 

Cała ta wiedza ma odniesienie w ćwiczeniach oddechowych w Pilatesie o czym napiszę w kolejnym poście 🙂

 

 

literatura: Moshe Feldenkrais; Świadomość poprzez ruch

C. Richardson, P.W. Hodges, J. Hides; Kinezyterapia w stabilizacji kompleksu lędźwiowo-miedniczego

Personalny trener medyczny, instruktor pilates. Moją misją jest wspieranie w osiąganiu celów treningowych i terapeutycznych poprzez personalizowane plany i edukacje. Abyś poznał/a i zrozumiał/a swoje ciało oraz narzędzia, które umożliwią Ci samoregulację i auto-wsparcie. Kobietom w ciąży pomagam poznać zakamarki ciała, umysłu i ducha, które przyczyniają się do czerpania większej przyjemności i satysfakcji z porodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *