artykuły,  ciąża,  pilates,  tango,  taniec

Oddech jako ruch

Od samego początku, jak tylko pojawiamy się na świecie startuje nasz oddech. On towarzyszy nam przez całe życie. Kiedyś zastanawiałam się co jest pierwsze po narodzinach: oddech, czy ruch. Teraz wiem, że dwa w jednym, bo przecież oddech jest ruchem.

Oddech jest też bazą, podłożem do jakichkolwiek dalszych ruchów w naszym ciele i wpływa chyba na każdy obszar związany z naszym funkcjonowaniem w świecie. Jedzenie, trawienie, wydalanie, poruszanie ręką, czy nogą, nasza kondycja psychiczna i fizyczna i wiele więcej – te wszystkie aspekty są zależne od naszego oddechu i tego w jaki sposób on przebiega.

Podstawowym mięśniem oddechowym jest przepona – bez niej nie było by żadnego wdechu, ani wydechu. Poruszający się mięsień przepony generuje 70-80% siły wdechowej dla spoczynkowej wentylacji. W tym znaczeniu każdy oddech możemy uznać za przeponowy, obojętnie gdzie go ukierunkujemy, czyli którego toru oddechowego użyjemy.

Obserwując nasze ciało z zewnątrz możemy dostrzec ruch spoczynkowego oddechu na końcu mostka (wyrostek mieczykowaty). Jest to właśnie poziom przepony. Nasza przepona i mięśnie żeber poruszają się bez przerwy i generują inne ruchy w naszym ciele.

I jeśli nie mamy zaburzenia wzorca oddechowego to wszystkie nasze wnętrzności za sprawą właśnie tych mięśni bez przerwy są w ruchu, miękkim, delikatnym i harmonijnym ruchu, dobrym dla nas.

Zastanów się i zlokalizuj miejsce w ciele, gdzie jest Twoja przepona, poczuj ją. Pamiętaj, że jest ona z przodu, po bokach i na plecach i Twoja klatka piersiowa po całym obwodzie reaguje na jej ruch. Myśmy o naszej oddychającej przeponie, zauważmy jej rytm i ruch jaki za nią płynie w całym ciele. 

Staraj się oddychać nie tylko przednią częścią klatki piersiowej, Twoje dolne, boczne i tylne żebra też chcą się poruszać. Twój kark, szyja i twarz chcą być w rozluźnieniu. Twój brzuch i dno miednicy być może poruszają się ale biernie i swobodnie, bez zbędnego wydymania.

Podczas każdego wdechu przepona popycha narządy wewnętrzne w stronę krocza, z każdym wydechem pociąga je z powrotem ku górze. Jeśli wyswobodzisz ciało ze zbędnych napięć w obrębie oddechu uwolnisz nieustanny jego ruch.

Personalny trener medyczny, instruktor pilates. Moją misją jest wspieranie w osiąganiu celów treningowych i terapeutycznych poprzez personalizowane plany i edukacje. Abyś poznał/a i zrozumiał/a swoje ciało oraz narzędzia, które umożliwią Ci samoregulację i auto-wsparcie. Kobietom w ciąży pomagam poznać zakamarki ciała, umysłu i ducha, które przyczyniają się do czerpania większej przyjemności i satysfakcji z porodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *