artykuły,  pilates,  taniec

ODDECH cz. 2

Kręgosłup i oddech

W związku z tym, że mięśnie oddechowe są przyczepione do kręgów szyjnych i lędźwiowych kręgosłupa, oddychanie wpływa na stabilność kręgosłupa i naszą postawę.
Ustawienie kręgosłupa wpływa na jakość i sposób oddechu.

Dlaczego w Pilatesie oddychamy na dolne żebra, tym samym starając się nie aktywować mięśni brzucha?

Podczas wdechu przepona obniża się, a za jej ruchem narządy jamy brzusznej przemieszczają się w dół. Napięcie mięśni brzucha uniemożliwia ruch przepony w dół, wtedy włączające się do akcji włókna żebrowe powodują uniesienie dolnych żeber, co powoduje zwiększenie poprzecznych rozmiarów klatki piersiowej.

Z tego powodu wzajemne relacje podłużnych i poprzecznych wymiarów klatki piersiowej związane są z aktywnością mięśni brzucha.

Stabilizacja kręgosłupa

  1. Ruch przepony przyczynia się do zmiany ciśnienia śródbrzusznego.

  2. Aktywacja mięśnia poprzecznego brzucha ma na calu zwiększenie napięcia powięzi piersiowo- lędźwiowej. W tym momencie aktywność przepony jest niezbędna by powstrzymać przemieszczania się narządów wewnętrznych w dół. Jeśli skracanie się m. poprzecznego nie zostanie powstrzymane przez narządy wewnętrzne, zmiana jego długości nie wpłynie specjalnie na stopień napięcia powięzi.

Czyli w skrócie 🙂

W ćwiczeniach mających na celu stabilizację kręgosłupa poprzez aktywację mięśnia poprzecznego brzucha i zwiększenie napięcia powięzi piersiowo-lędźwiowej konieczne jest utrzymanie narządów wewnętrznych na swoim miejscu, a żeby tak się stało staramy się nie pracować przeponą, lecz kierować oddech na dolne żebra.

m poprzeczny

Żródło: C. Richardson, P.W. Hodges, J. Hides; Kinezyterapia w stabilizacji kompleksu lędźwiowo-miedniczego

 

Personalny trener medyczny, instruktor pilates. Moją misją jest wspieranie w osiąganiu celów treningowych i terapeutycznych poprzez personalizowane plany i edukacje. Abyś poznał/a i zrozumiał/a swoje ciało oraz narzędzia, które umożliwią Ci samoregulację i auto-wsparcie. Kobietom w ciąży pomagam poznać zakamarki ciała, umysłu i ducha, które przyczyniają się do czerpania większej przyjemności i satysfakcji z porodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *